25/12/2013

Christmas Eve / Wigilia Bożgo Narodzenia


Christmas Eve without a doubt is the most important event during Christmas in the Polish culture.
It's the time, when we follow our exceptionally rich Christmas tradition of typical Christmas Eve plates, sharing wafer and wishing each other our dreams to come true.

Sounds lovely and it is indeed. However, my Christmas back in Poland before I left to travel used to be often sad and lonely, not to mention boring. My firends gathered with their families and my mum and I hardly ever did. As much as I loved Christmas, I hated them at the same time, as I couldn't help feeling sad, that I have no more family members to spend those special days of the year with.
 
This is why I promised myself that I will not go through those emotions during my adult life. Now I either go on holiday during Christmas time to explore somewhere new or I organise Christmas Eve dinner at my place for my international friends. I cook with pleasure the Polish dishes, so that I can familiarise them with my tradition and I also make sure, that my every guest, leaves my house happy.

Nobody deserves to be left alone for Christmas, unless they wish so. This special time of the year should be to connect with people regardless of whether they're connected by blood ties. 



WERSJA POLSKA / POLISH VERSION



Wigilia Bożego Narodzenia jest bez wątpienia najważniejszym wydażeniem Świąt Bożego Narodzenia w polskiej kulturze. 
To czas, kiedy pielęgnujemy naszą wyjątkowo bogatą tradycję typowych wigilijnych dań i dzielimy się opłatkiem życząc sobie spełnienia marzeń. 

Brzmi pięknie i tak właśnie jest. Nie mniej jednak moje święta Bożego Narodzenia zanim wyjechałam z Polski bywały często smutne, samotne wręcz nudne. Moi znajomi i przyjaciele spędzali ten czas ze swoimi rodzinami w przeciwieństwie do mnie i mojej mamy. Uwielbiałam święta i zarazem ich nie cierpiałam, pnieważ nie mogłam powstrzymać uczucia smutku powodowanego tym, że nie miałam więcej członków rodziny do świętowania tego szczególnego czasu w roku.

Obiecałam sobie więc, że nie będę powielać tych smutnych emocji w moim dorosłym życiu podczas świąt Bożego Narodzenia. Teraz albo udaję się na wakacje, aby poznąc nowe miejsce na ziemi, lub organizuję kolację wigilijną dla moich przyjaciół z różnych stron świata. Z przyjemnością gotuję polskie dania wigilijne, aby moi znajomi zasmakowali naszej tradycji i upewniam się, że każdy gość opuści mój dom zadowolony. 

Nikt nie zasługuje na to, aby być sam podczas świąt, chyba że sam sobie tego życzy. Ten wyjątkowy czas powinien być po to, aby połączyć się nawzajem w radości, bez względu na to, czy jesteśmy związani więzami krwi. 

 

 
--

No comments:

Post a Comment